Görsel Hakan Esmer’e Aittir.
Seferis’in şiirinde kendinden önceki Palamas ve Sikelia-nos gibi şairlerin
ezgisel yanı ağır basan, abartmalı sıfatlar ve benzetmelerle dolu lirizmine rastlayamayız.
Onun ses tonunu belirleyen daha çok bir düşün ya da uyanışın dile gelmesidir.
Ayrıca, kullandığı imgeler çarpıcı olmakla birlikte, her zaman yalın ve işlevsel bir isim ve fiil örgüsünden kaynaklanır. Okur onun şiirlerinde gözler önüne serilen gemilere,yıkıntılara, heykellere, kaynağı mitolojiye uzanan imgelere baktıkça, zaman ve uzayın bu görünümlerinin gerisindeki bir varlığın aranışını sezer. Şimdiki zaman geçmişe açılan bir kapı olur, dış imge birdenbire iç benliğimizin bir görünü münü ortaya çıkarır.
Santorini
Eğil eğilebilirsen karanlık denize, unutup
o öteki, o gömülü hayatta uykunu çiğneyen
çıplak ayakların uyduğu flüt sesini.
Yaz yazabilirsen elindeki son deniz kabuğuna
tarihi,adını, yeri
ve fırlat denize ki batsın.
Çırılçıplak bulduk kendimizi süngertaşının üstünde,
denizden yükselen adalara bakarken,
uykularına, uykularımıza gömülen
kırmızı adalara bakarken.
Çırılçıplak bulduk kendimizi, elimizde
kefeleri haksızlığı gösteren terazi.
Güçlü adımlar, sınırsız istek, uyanık sevgi,
öğle güneşinde olgunlaşan düşler
ve omuza vuran genç bir el alınyazısı;
bu dağınık, dayanıksız yerlerde,
bu bir zaman bizim olan yerlerde,
pas ve kül, sulara gömülüyor adalar.
Sunaklar yıkılmış,
dostlar unutulmuş,
hurma yaprakları çamur içinde.
Bırak bırakabilirsen, dolaşsın ellerin
ufka değen gemiyle
zamanın buluştuğu bu dönemeçte.
Zarlar yere çarptığı zaman,
kargı zırha çarptığı zaman,
gözler yabancıyı tanıyıp
sevgi kuruduğu zaman
sönen ruhlarda:
çevrene bakıp
her yerde biçilmiş ayaklar
her yerde ölü eller
her yerde sönük gözler gördüğün zaman;
artık kendin için istediğin ölümü bile
seçemediğin zaman —
hakkın olan
büyük bir çığlık,
bir kurt uluması olsun, duymadan:
bırak bırakabilirsen, dolaşsın ellerin
kurtar kendini aldatıcı zamandan
ve bat —
koca kayaları kaldıranlar nasıl batarsa.
Kaynakça:
Çağdaş Yunan Şiiri Antolojisi, (Çev. Cevat Çapan) ,Adam Yayınları,1982,s.56-